Unnamed File 2 2 E1679913701301 52af988824bcd6f9da1e9435cfcf7b6b

سنگ گرانیت چه نوع سنگی است؟

سنگ قبر گرانیت (نام گرانیت ریشه در لاتین دارد به معنای دانه=granum) سنگی آذرین درونی با دانه های درشت کریستال کوارتز است. به این معنا که سنگی است که از سرد شدن گدازه در سطح زمین یا نزدیک آن به وجود می‌آید. زمین از لایه های سنگ و ماگما تشکیل شده است. لایه سطحی زمین با عنوان پوسته شناخته می شود. در زیر پوسته (لیتوسفر) گوشته‌ای قرار دارد که از سنگ مذابی به نام ماگما سیال ساخته شده است. سنگ آذرین زمانی تشکیل می‌شود که ماگما به سطح زمین برسد. حال انواع سنگ آذرین درونی و بیرونی وجود دارند. همچنین گرانیت ها نوعی سنگ هستند. به این معنا که یک کانی نیست بلکه ترکیبی از چندین کانی است. اگر از نزدیک به بافت سنگ های گرانیت نگاه کنیم، متوجه وجود حداقل 2 تا 4 رنگ سفید، صورتی، خاکستری و سیاه خواهید شد.

سنگ های آذرین بیرونی

زمانی که ماگما به سرعت در سطح زمین سرد شود آذرین بیرونی تشکیل می شود. در سنگ های آذرین بیرونی از آنجا که ماگما به سرعت سرد می‌شود زمانی برای تشکیل مواد معدنی باقی نمی‌ماند و سنگ حاصل از آن، سنگی همگن با دانه های مواد معدنی است که قابل مشاهده نیست. اندازه های دانه های مواد معدنی به سرعت سرد شدن ماگما و در نتیجه مدت زمان تشکیل مواد معدنی بستگی دارد.

سنگ آذرین درونی (سنگ مزار گرانیت)

در سنگ های آذرین درونی مانند گرانیت، بلورهای مواد معدنی قابل مشاهده هستند. زمانی که ماگما کامل به سطح زمین نرسد و به آرامی سرد شده و در زیر سطح زمین به دام می افتد، سنگ آذرین درونی (نفوذی) تشکیل می‌شود. گرانیت، یک سنگ آذرین درونی است که دانه های کریستال کوچک و بزرگ قابل مشاهده در آن وجود دارد. به علت طولانی بودن فرآیند سرد شدن به وجود می‌آیند. نمونه ای دیگر از سنگ های آذرین نفوذی، سنگ دیوریت نام دارد. این سنگ شباهت زیادی به گرانیت دارد به گونه ای که با عنوان گرانیت سیاه در صنعت برای افرادی که تفاوت بین گرانیت و دیوریت را نمی‌دانند به بازار عرضه می‌شود. ظاهر سیاه و سفید و دانه های درشت قابل مشاهده دارد اما ساختار آن متفاوت با گرانیت است.

محل تشکیل سنگ قبر گرانیت

سنگ قبر های گرانیت یکی از رایج ترین سنگ های آذرین در سطح زمین و به طور کلی فراوان ترین سنگ در پوسته زمین است. اما همه جا وجود ندارد.
بزرگترین توده های گرانیت که در سطح زمین یافت می‌شوند، در رشته کوه ها استخراج شده اند. سنگ‌های زیرزمینی به سمت سطح رانده شده اند و در این صورت صفحات گرانیت بالا آمده و با فرسایش و باد و عوامل طبیعی در معرض هوا و سردشدن قرار می‌گیرد. به این ترتیب این سنگ از معادن ایران، استرالیا، برزیل، هند و…استخراج می‌شود. این سنگ در هر منطقه دارای ویژگی ها و ظاهر متنوعی است. هر کدام ویژگی های ظاهری و ساختاری را مواد معدنی به خود می‌گیرد که در منطقه استخراج آن، بیشتر وجود داشته باشد. به عنوان مثال گرانیت ایران عمدتا دارای تم سفید و مشکی دانه دار است.

ساختار تشکیل دهندۀ سنگ مزار های گرانیتی

ساختار تشکیل دهنده سنگ‌های طبیعی تاثیر بسیار زیادی در خصوصیات ظاهری و فیزیکی سنگ دارد. لذا پیش از بیان نکات دیگر بهتر است با ساختار این سنگ آشنا شوید.
شکل ظاهری و رنگ سنگ گرانیت اطلاعات بسیار زیادی را می تواند از ساختار سنگ بیان کند. میزان و مواد معدنی موجود در ساختار آن ظاهر سنگ را تا حد زیادی تغییر می دهد.
ماگمایی که سنگ گرانیت از آن تشکیل می شود دارای کانی ها کوارتز، فلدسپات و میکا، آمفیبول و برخی مواد معدنی دیگر است. ترکیب معدنی گرانیت به این صورت است که 20 تا 60 درصد کوارتز و 35 تا 90 درصد نیز فلدسپات قلیایی است.
عمدتا ازفلدسپات وکوارتز، با مقادیر کمی ازمیکا و آمفیبول و دیگر مواد معدنی تشکیل شده است.

  • فلدسپات: ماده معدنی ای که به وفور درگرانیت وجود دارد. رنگ آن معمولا: خاکستری، سفید، صورتی و مایل به قرمز است.
  • کوارتز : ماده ی معدنی شفافی که بی رنگ و یا خاکستری است.
  • آمفیبول: دارای جلای شیشه ای و به رنگ تیره هستند.
  • میکا: گروهی از ورق های سیلیکات آلومینیوم به همراه سدیم و پتاسیم.

سنگ گرانیت چگونه رنگ می‌گیرد؟

همانطور که بیان شد دو کانی اصلی تشکیل دهنده گرانیت کوارتز و فلدسپات است که مخصوصا فلدسپات بسته به نوع آن می تواند از سنگی به سنگ دیگر به شکل متفاوتی ظاهر شود. همانطور که بیان شد ساختار گرانیت از کانی های کوارتز، میکا، فلدسپات و آمفیول و برخی دیگر از مواد معدنی کمیاب است. رنگ کانی های تشکیل دهنده سنگ گرانیت عبارتند از:

کوارتز:

کوارتز معمولا در سنگ گرانیت به صورت شفاف و خاکستری روشن مایل به سفید ظاهر می شود. در سنگ های گرانیت صیقلی گاه احساس می کنید که می توانید زیر سطح سنگ را هم مشاهده کنید. این حس به علت شفافیت کریستال های کوارتز است که به شما امکان می دهد مابین آن‌ها را ببینید. در برخی از سنگ‌های گرانیت ممکن است کریستال های کوارتز دارای مقادیری ناخالصی باشند و به رنگ های خاکستری یا سفید مات درآیند. اما در هر صورت کوارتز مهم ترین نقش در روشنی تم سنگ گرانیت را ایفا می کند.

فلدسپات:

ترکیبی از مواد معدنی مختلف است که به دو دسته اصلی تقسیم می شود: پلاژیوکلاز فلدسپات و پتاسیم فلدسپات. این دو نوع فلدسپات کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و از نظر ظاهری نیز می توانند تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر داشته باشند. حال لازم به ذکر است که ممکن است در یک سنگ گرانیت بیش از یک نوع فلدسپات وجود داشته باشد. حال پتاسیم فلدسپات در گرانیت بیش از پلایوکلاز وجود دارد، اما هر دو رایج هستند. دانستن تفاوت بین این دو دسته فلدسپات برای تشخیص سنگ گرانیت نیاز نیست اما دانستن تفاوت های آنها در شناخت بهتر سنگ می تواند کمک شایانی به شما کند. هر دو نوع فلدسپات می توانند سفید باشند اما پتاسیم فلدسپات معمولا به رنگ های صورتی روشن یا حتی تیره مایل به قرمز است.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *