22 1 829ff29ff63fa7457551bbc1afb65c90

زمانی که حرف از سنگ شیک و لاکچری برای ساخت و ساز بخصوص در بخش بیرونی و نما می‌شود یکی از انتخاب‌های افراد و مهندسین سنگ گرانیت بخصوص سنگ گرانیت مشکی نطنز است. اما آیا از مزایا و معایب سنگ گرانیت مطلع هستید؟ برای آشنایی با ویژگی های مثبت و منفی این سصنگ تا انتهای این مطل همراهمان باشید.

مزایا و معایب سنگ گرانیت

قبل از خرید هر گونه سنگ طبیعی برای انواع فعالیت های ساختمان سازی بهتر است مزایا و معایب سنگ گرانیت را بشناسید تا بتوانید انتخابی مطمئن و درستی داشته باشید. اگر چه مزایای سنگ گرانیت در برابر معایب آن زیاد هستند، اما توجه به برخی از معایب سنگ گرانیت اهمیت بسیار زیاد دارد. چون سنگ گرانیت دوام و استحکام بالایی دارد و نصب آن در مکان های نامناسب می تواند باعث بروز مشکلات زیادی در ساختمان و بنای خانه ها شود. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از ایران بازالت، مزایا و معایب سنگ گرانیت در ساختمان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

مهمترین مزایای سنگ گرانیت در برابر معایب آن

به گفته کارشناسان مهمترین ویژگی های منحصر به فرد سنگ های گرانیت دوام و استحکام آنهاست. این سنگ ها در برابر فرسایش نیز بسیار مقاوم هستند و می توان از آنها به عنوان کفپوش استفاده کرد. این سنگ به دلیل چقرمگی و استحکام بالا می تواند در شرایط سخت آب و هوایی مقاومت کند. سنگ گرانیت ظاهر بسیار زیبایی دارد و به همین دلیل از آن در نمای ساختمان و پوشش کف استفاده می شود. این سنگ آذرین در برابر ضربه نیز مقاومت خوبی دارد و به راحتی شکسته نمی شود. علاوه بر آن، سنگ های گرانیتی مزایایی دیگری هم دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

دوام و استحکام بسیار بالا

از مهمترین مزایای سنگ گرانیت، می توان به دوام و استحکام بسیار بالای آن اشاره کرد. به طور کلی، از تخته سنگ های گرانیتی به علت دوام و استحکام بالای آنها می توان در قسمت های مختلف ساختمان مانند آشپزخانه، حمام، دودکش، کف و حتی در نماهای خارجی ساختمان و محوطه سازی استفاده کرد. از این رو می توان کاربرد متنوع و گوناگون سنگ های گرانیت را یکی دیگر از مزایای سنگ گرانیتی در ساختمان سازی دانست.

ضد آب بودن

یکی از معیار ها و فاکتور های مهم در انتخاب انواع سنگ های طبیعی در ساختمان سازی و به خصوص در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ها، ضد آب بودن سنگ است. اگر به دنبال یک سنگ ضد آب برای خانه خود هستید، بهتر است در خرید سنگ گرانیت سرمایه گذاری کنید.

مقاوم در برابر گرما

به طور کلی، گرانیت یک ماده مقاوم در برابر حرارت است که به راحتی تغییر شکل نمی دهد و نمی شکند. برای همین سنگ گرانیت برای قسمت های از خانه که در برابر تابش مستقیم حرارت و گرما قرار می گیرد، مانند کنار اجاق گاز بسیار مناسب و مطمئن است. قرار دادن قابلمه یا ماهیتابه داغ به طور مستقیم روی سنگ های گرانیتی، باعث آسیب و ساییدگی آنها نمی شود. زیرا گرانیت می تواند گرما را بدون آسیب یا ضعیف شدن تحمل کند.

مقاوم در برابر لکه

از دیگر مزایای سنگ گرانیت در برابر معایب آن می توان به مقاوم بودن در برابر لکه ها اشاره کرد. گرانیت نه تنها در برابر حرارت مقاوم است، بلکه در برابر لکه نیز مقاوم است. سنگ های گرانیتی وقتی به درستی آب بندی شوند، مایعات را جذب نمی کنند و به راحتی لکه دار نمی شوند.

نگهداری آسان و راحت

بدون شک، انتخاب سنگی که در طولانی مدت نیاز به تعمیر، ترمیم و نگهداری زیاد نداشته باشد یکی از فاکتور مهم در خرید انواع سنگ طبیعی برای نمای داخلی و خارجی ساختمان است. خوشبختانه با توجه به اینکه سنگ گرانیت، سطحی صاف و براق دارد نگهداری آن آسان و راحت است. همین ویژگی یکی دیگر از مهمترین مزایای سنگ گرانیت است که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.

بهبود زیبایی ظاهری دکوراسیون

همچنین با توجه به خطوط، رنگ و الگوهای خاصی که سنگ های گرانیتی دارند، استفاده و کاربرد آنها می توانند ظاهری جذاب و شیک تری را در محیط آشپزخانه و سرویس های بهداشتی ایجاد کنند و زیبایی دکوراسیون داخلی و دیوارهای آشپزخانه را بهبود ببخشند و این یکی دیگر از مزایای سنگ گرانیت محسوب می شود که افرادی که به دنبال ظاهری شیک و جذاب برای دکور خانه خود هستند می توانند در هنگام خرید سنگ طبیعی برای ساختمان خود به آن توجه کنند.

مهمترین معایب سنگ گرانیت در برابر مزایای آن

با تمام مزایای سنگ گرانیت که در این مقاله از ایران بازالت به آن اشاره شده، کاربرد آن در ساختمان سازی معایبی هم دارد که از مهمترین آنها می توان به قیمت سنگ گرانیت و هزینه نصب آن اشاره کرد. قیمت سنگ گرانیت نسبت به سایر سنگ های طبیعی بسیار گران تر بوده و نحوه نصب آن سخت و تا حدودی مشکل است. سایر معایب سنگ گرانیت، عبارتند از:

متخلخل بودن سنگ گرانیت

اکثر سنگ های گرانیتی دارای سوراخ و ترک های متعددی هستند که همین وضعیت در برخی شرایط ممکن است کیفیت سنگ را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که سنگ های گرانیتی به درستی آب بندی نشوند، ممکن است آب و رطوبت اطراف را جذب کنند و همین امر در طولانی مدت منجر به لکه دار شدن سنگ گرانیتی شود. حتی در صورت عدم آب بندی مناسب و صحیح احتمال نفوذ باکتری در منافذ سنگ گرانیتی وجود دارد. پس بهتر است برای پیشگیری از بروز این معایب سنگ گرانیت، آن را به موقع و درستی آب بندی کنید.

محدودیت در انتخاب رنگ

یکی دیگر از معایب سنگ گرانیت این است که تخته سنگ های آن در رنگ های متنوع و مختلفی وجود ندارند و شما در انتخاب رنگ تخته سنگ های گرانیتی محدودیت دارید.

وزن سنگین و زیاد

سنگ های گرانیتی معمولا وزن بسیار بالایی دارند و سنگین هستند که همین مسئله تا حدودی کاربرد و نحوه استفاده از آنها را سخت می کند.

طولانی بودن زمان نصب آن

از آنجایی که نصب سنگ گرانیت در هر قسمتی از ساختمان نیاز به ملات کاری دارد، زمان نصب آن ممکن است نسبت به سایر سنگ های ساختمانی کمی طولانی باشد و همین موضوع می تواند مدت زمان پروژه ساختمانی و طراحی دکورسیونی با سنگ گرانیت را کمی طولانی تر کند.

سرطان زا بودن سنگ های گرانیتی

یکی از مهمترین و جدی ترین معایب سنگ گرانیتی، موضوع سرطان زا بودن آن است. چون تابش امواج رادیواکتیو بر روی سنگ های گرانیتی ممکن است منجر به افزایش تابش اشعه ایکس و گاما و یا میدان مغناطیسی شود که همین تشعشات یکی از عوامل سرطان زا در نظر گرفته می شوند. به همین دلیل، استفاده و کاربرد سنگ های گرانیتی در محیط های آزمایشگاهی و بیمارستان ها در اوایل قرن بیست و یکم ممنوع شده است.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *